Εισήγηση της ΔΗΣΥΜ για το θέμα της τακτικής συνεδρίασης της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. της 2ας Απριλίου 2022 για τις Επιπτώσεις της Ενεργειακής Κρίσης και τη Συμβολή του Τεχνικού Κόσμου στην Αντιμετώπισή της

Ο πόλεμος στην Ουκρανία δυστυχώς προχωρά με τον πιο σκληρό και απρόβλεπτο τρόπο και είναι γεγονός ότι μας επηρεάζει όλους άμεσα. Η ΔΗΣΥΜ πάντα στην πλευρά του σεβασμού του διεθνούς δικαίου, καταδικάζει χωρίς περιστροφές την παραβίασή του από όποιον και αν προέρχεται, εκφράζοντας τη βαθιά οδύνη για τους θανάτους και τους τραυματισμούς καθώς και τον ανείπωτο πόνο που προκαλείτε στον άμαχο πληθυσμό. Είναι πασιφανές ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία βυθίζει στην αστάθεια την ευρύτερη περιοχή και την Ευρώπη με τις μεταναστευτικές ροές των προσφύγων, την έκρηξη της ενεργειακής κρίσης και τον φόβο ακόμα και για ένα πυρηνικό όλεθρο.

Στην Ελλάδα, η ενεργειακή κρίση έχει επιφέρει ανυπολόγιστες συνέπειες στην οικονομία της χώρας και στους προϋπολογισμούς στον τομέα της βιομηχανίας, στον κλάδο των κατασκευών και στα νοικοκυριά με την αλματώδη αύξηση του πληθωρισμού (που συνδυάζεται σε ένα εκρηκτικό μίγμα με την επερχόμενη ύφεση), την εκτίναξη των λογαριασμών ενέργειας και την ακρίβεια σε υλικά, αγαθά και υπηρεσίες. Το ΤΕΕ τόσο κεντρικά όσο και περιφερειακά παραμένει αδιάφορο και ανεξήγητα αδρανές, για ένα θέμα που άπτεται των ενδιαφερόντων και της ειδικότητας του Μηχανικού και που θα μπορούσε ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας να εκφέρει την άποψή του και να προτείνει λύσεις που θα βγάλουν τη χώρα από το αδιέξοδο.

Η κρίση στην αγορά ενέργειας είναι εξωγενής και έχει διεθνή χαρακτήρα, με ιδιαίτερη μάλιστα ένταση στην Ευρώπη. Αυτό όμως το γεγονός δεν εξηγεί τις ακραίες συνέπειες που συναντούμε στη χώρα μας, όπου το παλιρροιακό κύμα της ακρίβειας που ξεκίνησε από το φυσικό αέριο πέρασε στην ηλεκτρική ενέργεια, στα καύσιμα μεταφορών και τώρα έφτασε και σε βασικά αγαθά.

Διαβάστε ολόκληρη την εισήγηση εδώ.

 

Εισήγηση της ΔΗΣΥΜ για το θέμα της τακτικής συνεδρίασης της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. της 2ας Απριλίου 2022 για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στη χώρα (αυξήσεις στο κόστος κατασκευής και παραγωγής έργων) και κατ’ επέκταση στο επάγγελμα του Μηχανικού – Προτάσεις για το θέμα των πληθωριστικών πιέσεων στη διαδικασία παραγωγής έργων

 

  1. Άμεση επαναφορά του θεσμού της αναθεώρησης σε πλήρη μορφή
  2. Έκδοση συντελεστών αναθεώρησης που ανταποκρίνονται στις πραγματικές αυξήσεις του κόστους κατασκευής των Δημοσίων Έργων καθώς και συμπληρωματική έκδοση συντελεστών που αφορούν σε εργασίες που δεν είχαν συμπεριληφθεί στην πρόσφατα εκδοθείσα Υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 5983Β/2021).
  3. Η άσφαλτος να εμπεριέχεται στους προϋπολογισμούς μελετών Δημοσίων Έργων, ως ξεχωριστό κονδύλι και η αξία της να υπολογίζεται απολογιστικά, όπως είχε συμβεί και στο παρελθόν σε αντίστοιχη περίοδο πετρελαϊκής κρίσης με την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 1283 Β/2014).
  4. Άμεση ενεργοποίηση της Επιτροπής Διαπιστώσεως Τιμών Δημοσίων Έργων
  5. Νομοθετική παρέμβαση για:
  • Παράταση για συγκεκριμένο διάστημα όλων των Χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης των συμβάσεων.
  • Δυνατότητα αναστολής, εκ μέρους του Αναδόχου, εκτελούμενων εργασιών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα
  • Δυνατότητα αναστολής υπογραφής νέων συμβάσεων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
  • Εξαιρετική δυνατότητα διάλυσης των υφιστάμενων συμβάσεων στην περίπτωση που οι προϋπολογισμοί των έργων αυξηθούν, λόγω της ενσωμάτωσης στα έργα των υλικών που έχουν ραγδαία ανατιμηθεί, άνω του ποσοστού του 18%.
  1. Να αναζητηθεί τρόπος αναπροσαρμογής του εργολαβικού ανταλλάγματος λόγω απρόοπτης μεταβολής συνθηκών, όπως ορίζει ο Αστικός Κώδικας (άρθρο 388).

Διαβάστε ολόκληρη την εισήγηση εδώ.

 

Ψήφισμα της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. κατά την τακτική συνεδρίαση της 2ας Απριλίου 2022 για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Να αποκατασταθεί η νομιμότητα, να τηρηθεί η δεοντολογία, να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον

 

Στις 17.11.2021 εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 558074/18.11.2021 Υπουργική απόφαση με τίτλο: «Έγκριση εκπόνησης μελέτης αρχιτεκτονικού προσχεδίου με τίτλο «Αναβάθμιση, υπόγεια επέκταση και διασύνδεση με το «Ακροπόλ Ακρος» του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με δαπάνη της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας με τον διακριτικό τίτλο «ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΝΣΛ ΑΜΚΕ», προς το σκοπό δωρεάς της μελέτης προς το Ελληνικό Δημόσιο.». Η εν λόγω απόφαση υπογράφεται από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λίνα Μενδώνη.

Από την ακτινογραφία της απόφασης διαφαίνεται η πλήρης απαξίωση της αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Επειδή η όλη διαδικασία προσβάλει και απαξιώνει τη δυνατότητα της χώρας να διαχειρισθεί ένα -ίσως και από τα σοβαρότερα θέματα πολιτισμού- για το λόγο αυτό, αισθανόμαστε υποχρέωση -σεβόμενοι την αρχιτεκτονική παρακαταθήκη διάσημων Ελλήνων αρχιτεκτόνων- να θεωρήσουμε την όλη διαδικασία απαξιωτική, αναξιοπρεπή και υποτελή.

Η εκχώρηση της διαδικασίας χειρισμού του όλου εγχειρήματος από το ΥΠΠΟΑ σε μία μη κερδοσκοπική εταιρία (ΑΜΚΕ), και κατ’ επέκταση ο αποκλεισμός συμμετοχής ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων από τη διαδικασία επιλογής, προσβάλει βάναυσα την εθνική μας αξιοπρέπεια και δικαιώνει κατ’ επέκταση την έννοια του «ραγιαδισμού».

Διαβάστε ολόκληρο το ψήφισμα εδώ.

 

 

Απόφαση της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. κατά την τακτική συνεδρίαση της 2ας Απριλίου 2022 για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στη χώρα (αυξήσεις στο κόστος κατασκευής και παραγωγής έργων) και κατ’ επέκταση στο επάγγελμα του Μηχανικού

 

Η Aντιπροσωπεία του ΤΕΕ διαπιστώνει ότι από τα τέλη του 2020 παρατηρείται σημαντική άνοδος των τιμών σε πληθώρα υλικών ευρείας χρήσης και υψηλής σημαντικότητας για την εκτέλεση δημοσίων έργων, με αποκορύφωμα την τρέχουσα χρονική περίοδο. Η κρίση του COVID-19, οι αυξήσεις στην τιμή της ενέργειας και τα μεταφορικά κόστη και τώρα η κρίση στην Ουκρανία έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε καταστάσεις που δυσκολεύεται να ανταποκριθεί.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός στο διάστημα Φεβρουαρίου 2021 – Φεβρουαρίου 2022 έχει ξεπεράσει το 7% για πρώτη φορά μετά από 26 χρόνια! Οι δε τάσεις είναι δυστυχώς ανοδικές. Στον κλάδο των κατασκευών και ιδιαίτερα στα οικοδομικά υλικά η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη. Χαρακτηριστικά η τιμή του οικοδομικού σιδήρου έχει αυξηθεί κατά 100 %, και της ασφάλτου κατά 200%, με αποτέλεσμα τα έργα με τις παρούσες τιμές και μετά τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί είναι αδύνατο να εκτελεστούν από τους Αναδόχους. Σύμφωνα δε με στοιχεία από κατασκευαστικές εταιρείες, μέσα σε μία εβδομάδα από την έναρξη των επιχειρήσεων στην Ουκρανία οι τιμές εκτοξεύθηκαν κατά 10% στο σίδερο, 20% στον χαλκό και 25% στα καύσιμα!

Η όλως αιφνίδια και απρόβλεπτη ανατίμηση των υλικών, που ενσωματώνονται στις εργολαβίες και οι παρούσες συνθήκες αποτελούν ανωτέρας βίας και ως τέτοιες θα πρέπει να αντιμετωπισθούν. Η οικονομική ισορροπία των μεταξύ των Αναδοχών και του Δημοσίου συμβάσεων έχει πλέον ανατραπεί, με συνέπεια να τίθεται σε διακινδύνευση η επαγγελματική επιβίωση των Αναδόχων αλλά και η ομαλή ολοκλήρωση των έργων.

Διαβάστε ολόκληρη την απόφαση εδώ.

 

Απόφαση της ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ του Τ.Ε.Ε. κατά την τακτική συνεδρίαση της 2ας Απριλίου 2022 για τις επιπτώσεις της Ενεργειακής Κρίσης και η Συμβολή του Τεχνικού Κόσμου στην Αντιμετώπισή της

 

Στην Ελλάδα, η ενεργειακή κρίση έχει επιφέρει ανυπολόγιστες συνέπειες στην ανάπτυξη, στην οικονομία και στην κοινωνία. Η αλματώδης αύξηση του πληθωρισμού, η εκτίναξη των λογαριασμών της ενέργειας και η ακρίβεια σε υλικά, αγαθά και υπηρεσίες έχουν επιβαρύνει με απρόβλεπτο τρόπο τους προϋπολογισμούς στον τομέα της βιομηχανίας, στον κλάδο των κατασκευών και στα νοικοκυριά.

Αν και η κρίση στην αγορά ενέργειας έχει και διεθνή χαρακτήρα, με ιδιαίτερη μάλιστα ένταση στην Ευρώπη, εντούτοις το γεγονός αυτό δεν εξηγεί τις ακραίες συνέπειες που συναντάμε στη χώρα μας, όπου το παλιρροιακό κύμα της ακρίβειας που ξεκίνησε από το φυσικό αέριο πέρασε στην ηλεκτρική ενέργεια, στα καύσιμα μεταφορών και τώρα έφτασε και σε βασικά αγαθά.

Διαβάστε ολόκληρη την απόφαση εδώ.

 

Το διάταγμα του Πούτιν και το διάγγελμα του Μπάιντεν

 

Του Χάρη Δούκα:

Η κλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης έχει φτάσει σε πρωτοφανή επίπεδα. Το διάταγμα του Πούτιν της προηγούμενης εβδομάδας καλεί τους αγοραστές πετρελαίου και φυσικού αερίου να πληρώνουν σε ρούβλια από την 1η Απρίλη. Ο Πούτιν με την πρωτοφανή αυτή κίνηση μετατρέπει το ενεργειακό τοπίο σε αρένα. Μάλλον επιδιώκει να διασφαλίσει ότι η Gazprombank, η τρίτη μεγαλύτερη τράπεζα της χώρας, θα παραμείνει εκτός κυρώσεων ακόμα κι αν η Δύση λάβει πιο σκληρά μέτρα για το χρηματοπιστωτικό σύστημα της Ρωσίας. Ίσως επιπλέον επιχειρεί να δημιουργήσει μια δίοδο διαφυγής από το καθεστώς των κυρώσεων που έχουν παγώσει τα μισά συναλλαγματικά αποθέματα της Ρωσίας. Δεν είναι σίγουρο αν θα προχωρήσει στην εφαρμογή του διατάγματος για τις υπάρχουσες συμβάσεις και δεν είναι καθόλου σίγουρο αν πετύχει τις επιδιώξεις του ή αν τελικά πυροβολεί τα πόδια του.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ.

 

Το μέλλον στην Ελλάδα δεν είναι το αέριο

 

Του Χάρη Δούκα:

Ο «ενεργειακός πόλεμος», με τις τελευταίες εξελίξεις, παίρνει μια νέα, επικίνδυνη στροφή. Η Ελλάδα, όπως και όλη η Ευρώπη, θα πρέπει να ανεβάσει ταχύτητα στον αγώνα δρόμου για την ενεργειακή της αυτονομία, προωθώντας «καθαρές», εγχώριες ενεργειακές επιλογές. Όσο καθυστερεί, τόσο το κόστος θα ανεβαίνει για τους πολίτες. Όσο οι βραχυπρόθεσμες επιδιώξεις εκλαμβάνονται ως στρατηγικό πλεονέκτημα, τόσο περισσότερο θα εντείνεται η πίεση στην κοινωνία.

Από το Απρίλιο του 2021, στην ετήσια έκθεση εποπτείας του ενεργειακού τομέα, το “Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA)” αποφάνθηκε ρητά ότι η εποχή του αερίου ως «καυσίμου-γέφυρας» για τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια έχει πλέον παρέλθει. Είναι εφικτή δηλαδή η παράκαμψη του φυσικού αερίου και η κατ’ ευθείαν μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ). Πρόσφατες μελέτες εξειδικευμένων οργανισμών σχεδιασμού (όπως η “Artelys”) επισημαίνουν πως τα κόστη (υποδομών) είναι σχεδόν διπλάσια στην περίπτωση υποκατάστασης ρωσικού αερίου με υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) αντί για ανανεώσιμες. Επιπλέον, σε αυτή την περίπτωση, οι χώρες θα έχουν νέα, μεγάλη έκθεση στις παγκόσμιες αγορές ΥΦΑ και στη μεταβλητότητα των τιμών τους.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ.

 

Τοποθέτηση του Νίκου Μήλη, προέδρου Αντιπροσωπείας ΤΕΕ και μέλους του Πολιτικού Συμβουλίου ΠΑΣΟΚ στο 76ο συνέδριο της ΠΕΣΕΔΕ – Θωράκιση των εργοληπτικών επιχειρήσεων σε εποχές μεγάλης αβεβαιότητας.

 

«Συνάδελφοι, Φίλες και φίλοι,

Αν δεν δούμε τη χώρα με ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο, που θα εντάσσει τις δημοσιονομικές πολιτικές, τις φορολογικές πολιτικές και τα ευρωπαϊκά κονδύλια στο όραμα για μια ανθεκτική οικονομία και κοινωνία, θα ζήσουμε δύσκολες μέρες, με συνεχόμενες κρίσεις και φυγή ανθρώπινου δυναμικού στο εξωτερικό.

Ας δούμε όμως ποιες είναι οι μεταβολές στα δεδομένα της παραγωγής δημοσίου τεχνικού έργου στη χώρα μας.

Μεταβολή 1η . Όλοι οι κίνδυνοι ή τουλάχιστον η συντριπτική πλειοψηφία αυτών  στα θέματα της μελέτης και κατασκευής των έργων έχουν, μέσω των σχετικών συμβάσεων, μεταβιβαστεί στου Αναδόχους Κατασκευής .

Μεταβολή 2η Η οριζόντια σχεδόν εφαρμογή του συστήματος μελέτη / κατασκευή από τις αναθέτουσες αρχές,  υπαγορεύει στενή συνεργασία με τον μελετητικό κλάδο και επιβάλει σοβαρές και αξιόπιστες συνεργασίες μαζί του. Μελετητικά σφάλματα και αδυναμίες πρέπει να περιορίζονται  στο ελάχιστο δυνατόν και σε κάθε περίπτωση να μην  εγείρουν οικονομικές μεταβολές στους προϋπολογισμούς των έργων.

Μεταβολή 3η Το Δίκτυο των υπεργολάβων σήμερα είναι ιδιαίτερα αδύναμο,  καθόλου εύρωστο, κουβαλά πολλές αδυναμίες  οργανωτικές, διαχειριστικές και άλλες μετά από την δεκαετή κρίση γεγονός που υπαγορεύει την εκ βάθρων ανασυγκρότηση  του. Ο  κλάδος της υπεργολαβίας προφανώς θα πρέπει να τύχει της ουσιαστικής υποστήριξης ( τεχνικής και οικονομικής) από τους μεγάλους κατασκευαστές του κλάδου.

Μεταβολή 4η. Το τραπεζικό σύστημα μετά τα απανωτά χτυπήματα που υπέστη κυρίως λόγω της αδράνειας που υπέδειξε στην διαχείριση των δανειακών του συμβάσεων με τους κατασκευαστές,  έχει βελτιστοποιήσει τις απαιτήσεις του σε εγγυήσεις, αλλά και ενισχύσει τις δομές του με Τεχνικούς Σύμβουλους που παρακολουθούν και εποπτεύουν στενά την πορεία των έργων  και φυσικά των χρηματοδοτικών ροών σε αυτά.

Μεταβολή 5η Η νέα δεκαετία που έρχεται βρίσκει τόσο τις κατασκευαστικές όσο και μελετητικές εταιρίες με σημαντικό και ουσιαστικό έλλειμμα στελεχών. Αν λοιπόν επιζητήσουν την επιστροφή έμπειρων στελεχών που έφυγαν στο εξωτερικό θα πρέπει να είναι διατεθειμένες να βελτιώσουν θεαματικά τις πολιτικές αμοιβών τους.

Κάτω από αυτό το πρίσμα οφείλει η σημερινή κυβέρνηση να προχωρήσει σε ένα γενναίο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Με δημοκρατικό σχεδιασμό στα έργα (όλοι διαπιστώσαμε τις ενστάσεις του κλάδου σε σχέση με τη μείωση των ορίων για τις πρότυπες προτάσεις). Ο κλάδος μας να γίνει ξανά η αιχμή του δόρατος παράγοντας ένα βελτιωμένο πλαίσιο υποδομών που το έχει ανάγκη η χώρα μας και οι επόμενες γενιές.»

 

Εισήγηση της ΔΗΣΥΜ για το θέμα της τακτικής συνεδρίασης της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. της 18ης Ιουνίου 2022 για το Σχέδιο Νόμου «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις»

 

Ο νέος Νόμος Πλαίσιο για την Παιδεία με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες» είναι τεράστιος σε όγκο και υπερβολικός, ως μη όφειλε, σε ρυθμίσεις και λεπτομέρειες, ενώ ο διαθέσιμος χρόνος των τριών εβδομάδων που έδωσε η Κυβέρνηση για διαβούλευση θεωρείται επιεικώς ανεπαρκής. Να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο, ότι για τον αντίστοιχο Νόμο Πλαίσιο του 2011 που είχε υπερψηφιστεί με ευρεία πλειοψηφία από τη Βουλή των Ελλήνων, ο αντίστοιχος χρόνος διαβούλευσης του νομοσχεδίου διήρκεσε περίπου 14 Μήνες. Αυτή η σύντομη και προσχηματική διαβούλευση καθιστά τη διαδικασία τυπική και πρόσφορη μόνο για αποσπασματική ή γενικόλογη κριτική.

Το Υπουργείο παρουσίασε τελικά το νομοσχέδιο με μεγάλη καθυστέρηση, μετά από τρία χρόνια και προς το τέλος της κυβερνητικής θητείας, περιορίζοντας αισθητά την πιθανότητα εφαρμογής του χωρίς ανατροπές. Ένα φαινόμενο που έγινε συνήθεια στην Ελληνική πραγματικότητα καθώς τόσο η τωρινή όσο και η προηγούμενη κυβέρνηση άλλαξαν ρυθμίσεις που οι ίδιες εισήγαγαν ή τροποποίησαν, με ποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την διαδικασία εκλογής και θητεία των πρυτανικών αρχών. Το νομοσχέδιο νομοθετεί ξανά από την αρχή ακόμα και για θέματα τα οποία έχουν ψηφιστεί μόλις πριν από λίγες ημέρες, όπως τα βιομηχανικά διδακτορικά, οι επισκέπτες καθηγητές, κα.

Διαβάστε ολόκληρη την εισήγηση εδώ.

 

Ανακήρυξη του Λευτέρη Πατάβρα σε Γενικό Γραμματέα της Διοικούσας Επιτροπής του Τ.Ε.Ε.

 

Εκλέχθηκε στη θέση του νέου Γενικού Γραμματέα της Διοικούσας Επιτροπής του Τ.Ε.Ε. ο Λευτέρης Πατάβρας, εκλεγμένο μέλος της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. με το συνδυασμό της ΔΗΣΥΜ, κατά την Ειδική Συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. της 18ης Ιουνίου 2022. Περισσότερα

 

Απόφαση της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. κατά την τακτική συνεδρίαση της 18ης Ιουνίου 2022 για το Σχέδιο Νόμου «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις»

 

Η Αντιπροσωπεία του Τ.Ε.Ε συμμερίζεται τη μαζική κατακραυγή των Συγκλήτων, των διδασκόντων και των φοιτητών απέναντι στο νομοσχέδιο και ζητεί την άμεση απόσυρσή του.

Το Τ.Ε.Ε διακηρύττει ότι υπερασπίζεται το δημόσιο, δημοκρατικό και αυτοδιοίκητο χαρακτήρα των ελληνικών πανεπιστημίων, όπως και τις ενιαίες αδιάσπαστες πενταετείς σπουδές μηχανικού.

Η σύντομη και προσχηματική διαβούλευση καθιστά τη διαδικασία τυπική και πρόσφορη μόνο για αποσπασματική ή γενικόλογη κριτική.

Το νέο νομοσχέδιο είναι υπερρυθμιστικό και αντί να οδηγεί σε μεταρρύθμιση δημιουργεί ένα ασφυκτικό καθεστώς λειτουργίας στα Πανεπιστήμια.

Διαβάστε ολόκληρη την απόφαση εδώ.

 

Τοποθέτηση Νίκου Μήλη σχετικά με την αυτόματη έκδοση οικοδομικών αδειών με ευθύνη μηχανικού, χωρίς έλεγχο

 

ΥΠΕΝ: Αυτόματη έκδοση οικοδομικών αδειών – Με ευθύνη μηχανικού, χωρίς έλεγχο!

Όσο δεν υπάρχει ο  ενιαίος ψηφιακός χάρτης, η προέγκριση μιας άδειας από την υπηρεσία δόμησης θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων.

Η νομοθέτηση της εξαίρεσης προέγκρισης από τις υπηρεσίες δόμησης, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η ενοποίηση του ψηφιακού υπόβαθρου αδειοδοτήσεων, αφήνει σκιές στην όλη διαδικασία.

Αλλοθί, η δήθεν επιτάχυνση αδειοδοτήσεων.

Μόνιμος αποδέκτης πιέσεων, και αποκλειστικά εκτεθειμένος, ο μηχανικός.

 

Συγκροτήθηκε σε σώμα το Δ.Σ της ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής – Γενικός Γραμματέας ο Κώστας Ιωάννου

 

Στις 27 Ιουνίου 2022 συγκροτήθηκε σε σώμα το Δ.Σ της ΕΜΔΥΔΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ. Η ΕΔΑΚ – ΔΗΣΥΜ εκπροσωπείται στο Δ.Σ από την Πλουμίτσα Τριανταφυλλοπούλου και τον Κώστα Ιωάννου, ο οποίος εκλέχθηκε στη θέση του Γενικού Γραμματέα. Περισσότερα

 

Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις Α.Π.Ε.

Του Γιάννη Στεφάνου:

Το υφιστάμενο ΕΧΠ-ΑΠΕ του Γ. Σουφλιά, το οποίο εγκρίθηκε το 2009, είχε λάβει υπόψη δεδομένα της δεκαετίας του 2000 τα οποία πλέον είναι παρωχημένα, λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας των ΑΠΕ (μέγεθος ανεμογεννητριών, ανάπτυξη θαλάσσιων εγκαταστάσεων ΑΠΕ, μονάδες αποθήκευσης ενέργειας κ.ά.), και της κλιματικής αλλαγής.

Το ΥΠΕΝ πριν από λίγες ημέρες ενέκρινε παράταση της εκπόνησης της μελέτης του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ για σχεδόν έναν επιπλέον χρόνο, τοποθετώντας την παράδοσή του τον Απρίλιο του 2023 και άρα την κύρωση του με Κοινή Υπουργική Απόφαση το νωρίτερο στο τέλος του 2023.

Το ΕΣΕΚ πρέπει να επικαιροποιηθεί άμεσα, ενσωματώνοντας όλες τις τελευταίες εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την αύξηση των στόχων Α.Π.Ε. τόσο για το 2025 όσο και για το 2030.

Η διείσδυση των «πράσινων» επενδύσεων στο 45% από 40% το 2030, είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο στοίχημα, το οποίο απαιτεί συντεταγμένη χωροταξική προσέγγιση. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει προχωρήσουν οι επενδύσεις σε έργα ΑΠΕ δίχως κωλύματα, ώστε η Ελλάδα να πιάσει τον νέο στόχο που θα τεθεί από το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, ο οποίος σύμφωνα με τις πληροφορίες θα είναι 24 GW ΑΠΕ (από περίπου 9 GW σήμερα) και 3,5 GW – 5 GW συστήματα αποθήκευσης έως το 2030, δηλαδή επενδύσεις περίπου 15 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η Κομισιόν στη νέα εργαλειοθήκη REPowerEU για την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης, αναφέρει ότι τα κράτη μέλη πρέπει να ορίσουν «go-to areas» για ανανεώσιμες πηγές, έπειτα από μια στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση.

Το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο θα πρέπει να αποτελέσει εργαλείο το οποίο θα περιγράφει με σαφήνεια σε ποιες περιοχές θα απαγορεύεται και πού θα επιτρέπεται η χωροθέτηση σταθμών παραγωγής «πράσινης» ενέργειας (αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, Μικρά Υδροηλεκτρικά Έργα, μονάδες βιοαερίου, υποδομές γεωθερμίας), υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες.

Ελλείψει ενός σύγχρονου χωροταξικού και μπροστά στις τοπικές αντιδράσεις που χρησιμοποιούν συχνά ως πρόσχημα την απουσία ενός σαφούς πλαισίου, η χώρα δεν έχει καταφέρει να αξιοποιήσει το υψηλό ενδιαφέρον για χερσαία αιολικά και φωτοβολταϊκά, έργα αποθήκευσης και κάθε είδους τεχνολογίας «πράσινες» επενδύσεις.

Επίσης εν τη απουσία του σύγχρονου ειδικού για τις ΑΠΕ πέραν των αντικειμενικών δυσκολιών που δημιουργούνται για τους επενδυτές, μεγάλος αριθμός καταπίπτουν στο ΣτΕ με αποτέλεσμα να πλήττεται η επιχειρηματική δραστηριότητα.

 

ΤΜΕΔΕ MICROFINANCE SOLUTIONS

 

Την Τρίτη 19 Ιουλίου 2022 πραγματοποιήθηκε η πρώτη τακτική γενική συνέλευση του φορέα ΤΜΕΔΕ Microfinance Solutions και στην συνέχεια συγκροτήθηκε σε σώμα με την νέα διευρυμένη πλέον σύνθεση το Διοικητικό Συμβούλιο με τριετή θητεία.

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο έθεσε ως άμεσο και βασικό στόχο να τρέξει όλες  τις διαδικασίες ώστε  εντός του φθινοπώρου να εκταμιευτούν οι πρώτες μικροχρηματοδοτήσεις προς όφελος των συναδέλφων μελών του ΤΜΕΔΕ.

Το ΤΜΕΔΕ Microfinance Solutions αποτελεί τον πρώτο θεσμικό Φορέα που αδειοδοτήθηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο των διατάξεων του Ν. 4701/2020 και υπάγεται στις σχετικές εποπτικές της ρυθμίσεις. Προσφέρει ολοκληρωμένες ψηφιακές υπηρεσίες μικροχρηματοδοτήσεων, σε συνεργασία με το ΤΜΕΔΕ και την Attica Bank, σε όλη την Ελληνική Επικράτεια, παρέχοντας μικροχρηματοδοτήσεις ενίσχυσης κεφαλαίου κίνησης και επενδυτικού σκοπού, έως 25.000 ευρώ.

Για τα τρία πρώτα χρόνια της λειτουργίας του, το πελατολόγιο του ΤΜΕΔΕ Microfinance Solutions περιλαμβάνει μόνο εγγεγραμμένα μέλη του ΤΜΕΔΕ, ενώ τα επόμενα έτη ο φορέας σκοπεύει να διευρύνει τους πελάτες του και σε άλλους κλάδους.

Το ΤΜΕΔΕ Microfinance Solutions θα μπορεί να συμμετάσχει σε ευρωπαϊκά επενδυτικά προγράμματα, εγγυοδοτικά προγράμματα της Αναπτυξιακής Τράπεζας ή άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.

Ενδεικτικά, αναφέρονται ανά σκοπό χρηματοδότησης οι ακόλουθες περιπτώσεις :

Α. Δάνεια κεφαλαίου κίνησης

  • Κάλυψη φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων
  • Αγορά/ενοικίαση λογισμικού
  • Κάλυψη προμηθειών εγγυητικών επιστολών
  • Λοιπές ανάγκες κεφαλαίου κίνησης
  1. Δάνεια επενδυτικού σκοπού
  • Χρηματοδότηση νέων επιχειρήσεων (Start – ups)
  • Χρηματοδότηση νέας δραστηριότητας
  • Δάνειο για επαγγελματικό ακίνητο
  • Αγορά / μίσθωση μηχανολογικού εξοπλισμού
  • Εκσυγχρονισμός πληροφοριακών υποδομών & συστημάτων
  • Αγορά / Μίσθωση αυτοκινήτων ( κατά προτίμηση ηλεκτροκίνητα / υβριδικά )
  • Συγχρηματοδότηση επιδοτούμενων προγραμμάτων

Στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα την θέση του προέδρου κατέχει ο συνάδελφος Ιωάννης Μαχίκας μετά από εισήγηση του Προέδρου του ΤΜΕΔΕ και ομόφωνη αποδοχή όλων των μελών.

Αναλυτικότερα το Διοικητικό Συμβούλιο απαρτίζεται από τους :

  1. Ιωάννης Μαχίκας, ως Πρόεδρος του ΔΣ και μη εκτελεστικό μέλος.
  2. Σωτήρης Καρκαλάκος, ως Αντιπρόεδρος του ΔΣ και μη εκτελεστικό μέλος.
  3. Αγκυρόπουλος Χαράλαμπος, ως Διευθύνων Σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος.
  4. Μπουζούρα Μαρία Ελένη, ως εκτελεστικό μέλος.
  5. Δικαιούλιας Βασίλειος, ως ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος.
  6. Σταύρος Παπαγιαννόπουλος, ως ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος.
  7. Γεώργιος Μαργαρώνης, ως ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος.

Η θητεία του νέου Διοικητικού Συμβουλίου θα είναι τριετής και λήγουσα την 19.07.2025.