Μέρα με την ημέρα η κοινωνία φαίνεται να ξαναβρίσκει τα πατήματά της και η προσπάθεια επιστροφής στην κανονικότητα γίνεται πλέον με αργά και σταδιακά βήματα. Και ενώ η τακτική της «ανοσίας αγέλης» για την αντιμετώπιση του Covid-19 είχε ιδιαίτερα βαρύ τίμημα στις χώρες που το ακολούθησαν, το ζήτημα πλέον είναι ποιο μοντέλο θα ακολουθηθεί για την αντιμετώπιση της κρίσης, που νομοτελειακά θα έρθει και στην Οικονομία.

Το βασικό λοιπόν ερώτημα είναι: Ανοσία Αγέλης στην Οικονομική κρίση που έρχεται ή ανάπτυξη μοντέλου προστασίας από τις οικονομικές επιπτώσεις? Η Πολιτεία στην περίπτωση της πανδημίας ακολούθησε την δεύτερη τακτική κάτι που – περισσότερο από ποτέ – είναι αναγκαίο να πράξει και για την Οικονομία.

Ο τεχνικός κόσμος της χώρας που επί σειρά ετών βρίσκεται σε πραγματική «επαγγελματική καραντίνα», είναι πλέον ζήτημα ξεκάθαρης επιβίωσης να τύχει ρυθμίσεων που θα τον ελαφρύνουν και θα ενισχύσουν παράλληλα την επαγγελματική του δράση. Οι Έλληνες μηχανικοί σε αντίθεση με το πρόσφατο παρελθόν, έχουν χάσει μέχρι και την εξαιρετικά δυσάρεστη επιλογή της οικονομικής μετανάστευσης, καθώς πλέον η επιλογή αυτή είναι ανύπαρκτη λόγω της παγκόσμιας συγκυρίας.

Με βάση το παραπάνω πλαίσιο, η Πολιτεία θα πρέπει να υλοποιήσει την δέσμευσή της για την ενίσχυση των 800 ευρώ για τον μήνα Μάϊο τόσο στους νέους μηχανικούς όσο και στους αυτοαπασχολούμενους. Παράλληλα, είναι αναγκαία η διατήρηση και ενίσχυση της επιδότησης των επαγγελματικών τους ενοικίων, καθώς και η ένταξή τους σε προγράμματα ενίσχυσης της κεφαλαιακής τους επάρκειας με επιδότηση κεφαλαίων κίνησης. Στα μέτρα θα πρέπει επίσης να προστεθούν και η μείωση της προκαταβολής φόρου, καθώς και η απαλλαγή των αυτοαπασχολούμενων μηχανικών από το τέλος επιτηδεύματος.

Πέρα όμως από τα μέτρα πρόληψης, εξίσου αναγκαία είναι και τα μέτρα καταστολής του προβλήματος μέσω κυρίως της ενίσχυσης των Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και μέσω της πριμοδότησης των μικρομεσαίων ιδιωτικών έργων.

Πιο συγκεκριμένα, στην Περιφέρειά μας χρειάζεται να δοθεί αγώνας δρόμου για την επανεκκίνηση της εργολαβίας της Ολυμπίας Οδού, η άμεση έναρξη των εργασιών της ηλεκτροκίνησης της Σιδηροδρομικής Γραμμής Κιάτο – Αίγιο, η επίσπευση των διαδικασιών έλευσης του Φυσικού Αερίου και των έργων αποθήκευσης και διανομής του, η ενίσχυση των εργασιών κατασκευής της Σιδηροδρομικής Γραμμής Αίγιο – Ρίο και η δημοπράτηση και έναρξη του Εσωτερικού Αποχετευτικού Δικτύου του Δήμου Αιγιάλειας. Σχετικά με την έλευση του τρένου στην πόλη της Πάτρας και την διασύνδεση του με τον Νέο Λιμένα Πατρών, φαίνεται πως υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μέχρι την εύρεση κοινής λύσης για την σύνταξη των τελικών μελετών και την δημοπράτηση του έργου. Τέλος, τα τεχνικά προγράμματα των Δήμων είναι σημαντικό να βρίσκονται σε συνεχή παρακολούθηση και εξέλιξη, καθώς πέρα από την ωφέλεια των δημοτών από την υλοποίηση των έργων, ενισχύεται σημαντικά και η εργασία στον τεχνικό κλάδο.

Αναφορικά με την ενίσχυση των ιδιωτικών έργων, απολύτως αναγκαία κρίνεται η ώθηση των πολιτών μέσω γενναίων οικονομικών διευκολύνσεων για την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων τους, την ενεργειακή αναβάθμισή τους είτε ακόμη και για ανοικοδόμηση νέων κτισμάτων με ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης. Διευκολύνσεις επίσης θα πρέπει να δοθούν στις περιπτώσεις ρύθμισης αυθαίρετων κτισμάτων.

Καταλήγοντας, είναι κάτι περισσότερο από εμφανές σε όλους μας, ότι η εξαιρετικά δυσμενής παγκόσμια κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την οικονομική αποτελμάτωση της χώρας μας με πρώτο θύμα τον τεχνικό κόσμο. Στο χέρι της Πολιτείας είναι πλέον να διασώσει τους επιστήμονες μηχανικούς, με σκοπό το χαμένο έδαφος από την δεκαετή κρίση αυτή την φορά να κερδηθεί.

Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός, ΜΒΑ
Μέλος Κεντρικής Αντιπροσωπείας Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος
Εκπρόσωπος Δυτικής Ελλάδας